حماسه نگار

دفاع همچنان باقی است

حماسه نگار

دفاع همچنان باقی است

طبقه بندی موضوعی

۱۱ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

مدیرکل شیلات گیلان:
وعده هیئت دولت به گیلان برای پرداخت مطالبات صیادان محقق نشد

مدیرکل شیلات گیلان گفت: در سفر سال گذشته هیئت دولت به گیلان مقرر شد ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مطالبات صیادان و طرح‌هایی چون تعدیل پره‌های صیادی استان اختصاص یابد که این اعتبار هنوز محقق نشده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، اسحاق شعبانی صبح امروز در نشستی خبری در رشت اظهار داشت: سالانه بیش از 100 میلیون قطعه بچه ماهی از طریق رودخانه‌های استان گیلان در دریای خزر رهاسازی می‌شود.

وی با بیان اینکه تکثیر مصنوعی و رهاسازی بچه ماهیان در رودخانه‌ها یکی از راه‌های مرمت و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر است، افزود: 130 میلیون قطعه بچه ماهی سفید به وزن یک گرم امسال از طریق رودخانه‌های استان در دریای خزر رهاسازی شده است.

مدیرکل شیلات استان گیلان به افزایش برداشت و صید ماهی و کاهش ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر اشاره کرد و گفت: بازسازی ذخایر ماهیان به‌صورت تکثیر طبیعی در حال حاضر در رودخانه‌های استان به خاطر نبود شرایط لازم تقریبا صفر است.

شعبانی خاطرنشان کرد: رودخانه‌های گیلان به علل مختلف از جمله برداشت بی رویه شن و ماسه، مصرف آب در فصل کشاورزی، صید غیرمجاز و آلودگی آب به فاضلاب‌های خانگی، شهری و صنعتی شرایط لازم را برای مهاجرت و تکثیر طبیعی ماهیان ندارند.

وی از فعالیت 3 مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی در گیلان خبر داد و گفت: مراکز شهید انصاری در شهر صنعتی رشت و مرحوم یوسف پور در سیاهکل به‌صورت مستقیم و مرکز شهید بهشتی در بخش سنگر به‌صورت کمکی در تکثیر مصنوعی و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی در این استان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه فصل صید ماهیان استخوانی هر ساله از 20 مهرماه شروع می‌شود و تا 15 فروردین ماه سال بعد ادامه می‌یابد، افزود: امسال به‌علت تقارن با تاسوعا و عاشورای حسینی صید ماهی استخوانی دریای خزر 3 روز زودتر آغاز شد.

شعبانی با اشاره به روند افزایشی صید ماهیان استخوانی خزر در 5 سال گذشته پیش بینی کرد صیادان گیلانی در صورت مساعد بودن شرایط جوی در فصل جدید می‌توانند 4 هزار تن ماهی از دریای خزر صید کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سفر سال گذشته هیئت دولت به گیلان مقرر شد 30 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مطالبات صیادان و طرح‌هایی چون تعدیل پره‌های صیادی استان اختصاص یابد که این اعتبار هنوز محقق نشده است.

انتهای پیام/


  • حماسه نگار ...

با عنوان "عقیلة النساء"
یادواره شهدای مدافع حرم ویژه بانوان در رشت برگزار می‌شود‌

مسئول برگزاری یادواره "عقلیلة النساء" گفت: یادواره شهدای مدافع حرم ویژه بانوان با عنوان "عقیلة النساء" فردا در رشت برگزار می‌شود.

محبوبه مطلوب در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، اظهار داشت: نخستین یادواره شهدای مدافع حرم ویژه بانوان با عنوان "عقیلة النساء" ساعت 14:30 فردا (دوشنبه 26 مهرماه) در رشت برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این مراسم به همت حوزه مقاومت بسیج 3 شهری خواهران برپا می‌شود، افزود: یادواره شهدای مدافع حرم ویژه بانوان همزمان با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان در پانزدهمین روز از ماه محرم و با اقتدا به حضرت زینب(س)، پیام رسان کربلا برگزار می‌شود.

مسئول برگزاری یادواره عقیلة النساء هدف از برگزاری این یادواره را تجلیل از مادران و همسران شهدای مدافع حرم و یادآوری نقش آفرینی زنان جامعه اعلام کرد و گفت: زن مسلمان ایرانی با الگوپذیری از حضرت زینب(س) علاوه بر حفظ قداست خانواده می‌تواند پیام رسان ایثارگری‌ها و آرمان‌های شهدای گرانقدر باشد.

مطلوب با بیان اینکه این یادواره به رسم ادب به نام عقیلة النساء یعنی خردمند بانوان، یکی از القاب حضرت زینب(س) نامگذاری شده است، خاطرنشان کرد: بانوان خانواده شهدای مدافع حرم در جامعه امروز با تأسی از عقیله بنی هاشم و ایفای نقشی زینب گونه با درایت، تدبیر، حلم و بردباری از آرمان‌های شهدا پاسداری می‌کنند.

وی از رونمایی از مستند "مدافعان حریم عشق" ویژه شهدای مدافع حرم گیلان در این یادواره خبر داد و افزود: تجلیل از مادران و همسران شهدای گیلانی مدافع حرم، مداحی، سخنرانی، خطبه خوانی حضرت زینب(س)، شعرخوانی بانوان شاعر گیلانی درباره شهیدان مدافع حرم جاویدالاثر از جمله برنامه‌های یادواره عقیلة النساء است.

مسئول برگزاری یادواره عقیلة النساء با بیان اینکه این یادواره در رشت، میدان انتظام، سالن اجتماعات نیروی انتظامی پذیرای عموم بانوان است، گفت: نخستین یادواره شهدای مدافع حرم ویژه بانوان با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران، ستاد کنگره شهدای گیلان، سپاه پاسداران، شورای اسلامی رشت و سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

  • حماسه نگار ...

معاون بنیاد شهید رشت:
سالگرد شهادت مدافع حرم گیلانی در رشت برگزار می‌شود

معاون بنیاد شهید و امور ایثارگران رشت گفت: مراسم سالگرد شهادت مدافع حرم زینبی، شهید سجاد طاهرنیا فردا در رشت برگزار می‌شود.

داوود فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: آئین گرامیداشت نخستین سالگرد شهادت مدافع حرم گیلانی، شهید سجاد طاهرنیا فردا یکشنبه 25 مهرماه در گلزار شهدای رشت برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این مراسم ساعت 15 تا 17 فردا برپا می‌شود، افزود: مراسم نخستین سالگرد شهادت این شهید مدافع حرم اهل‌بیت(ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب و با نوای داوود شکاری، همرزم شهید همراه است.

به گزارش تسنیم، شهید سجاد طاهرنیا متولد 1364 در شهر رشت، چهارمین شهید گیلانی مدافع حرم اهل بیت(ع) است که در عصر تاسوعای حسینی سال 94 در شهر حلب سوریه به فیض شهادت رسید.

در بخشی از وصیت‌نامه شهید طاهرنیا خطاب به فرزندانش آمده است:"فرزندانم فاطمه رقیه، محمدحسین؛ عاشقتان هستم و از شما خواهش می‌کنم در تمام مراحل زندگی فقط از خدا و ائمه کمک بخواهید.

شما را قسم می‌دهم که سبب روسفیدی مادرتان باشید؛ خانم فاطمه عزیز، حجابت را همیشه رعایت کن؛ مثل مادرت چادر را که دست شما امانت است، پاسداری کن.

محمدحسین عزیز، شما را ندیدم اما می‌دانم که شما هم مثل خواهرت هدیه حضرت رقیه(س) به من هستید. با اینکه خیلی دوست داشتم ببینمت اما نشد چون من صدای کمک خواستن بچه‌های شیعیان را می‌شنیدم و نمی‌توانستم به صدای کمک خواستن آنها جواب ندهم.

از پدرتان راضی باشید؛ مادرتان را تنها نگذارید و گوش به فرمان امام خامنه‌ای باشید".

انتهای پیام/

  • حماسه نگار ...

مسئول امور حرم شهدای گمنام گیلان:
ساخت و ساماندهی یادمان شهدای گمنام در استان گیلان دنبال می‌شود

مسئول امور یادمان‌ها و حرم شهدای گمنام گیلان گفت: با تشکیل هیئت امنای حرم شهدای گمنام ساخت و ساماندهی یادمان شهدا و پیگیری امور حرم شهدای گمنام در هر یک از شهرستان‌های استان گیلان با برگزاری جلسات و ایجاد راهکارهای قانونی دنبال می‌شود.

ابراهیم پورخوش سعادت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: احکام اعضای هیئت امنای حرم شهدای گمنام گیلان به‌زودی از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صادر و پیگیری امور حرم شهدای گمنام در شهرستان‌های این استان به‌صورت قانونی‌تر اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در مرحله نخست، احکام رئیس و دبیر هیئت ‌امنای حرم شهدای گمنام شهرستان‌ها صادر می‌شود افزود: طبق قانون، فرماندار و فرمانده سپاه هر شهرستان به ترتیب رئیس و دبیر هیئت ‌امنای حرم شهدای گمنام آن شهرستان هستند.

مسئول امور حرم شهدای گمنام گیلان با اشاره به اینکه احکام سایر اعضای این هیئت‌ها در مراحل بعدی صادر می‌شود گفت: با تشکیل هیئت امنای حرم شهدای گمنام، ساخت و ساماندهی یادمان شهدا و پیگیری امور حرم شهدای گمنام در هر یک از شهرستان‌ها با برگزاری جلسات و ایجاد راهکارهای قانونی دنبال می‌شود.

پورخوش سعادت پاسداشت مقام والای شهدای گمنام را وظیفه آحاد مردم و مسئولان دانست و افزود: حرم شهدای گمنام محل پیوند با آرمان‌های شهیدان و محفلی مناسب برای بهره‌گیری از میراث عظیم دفاع مقدس و فرهنگ حماسه و ایثار در جامعه امروز است.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره تمام شهیدان به‌‌ویژه 4 شهید گمنام دوران دفاع مقدس که مهرماه سال‌های 92 و 94 در گیلان تدفین شدند یادآور شد: 2 شهید گمنام دفاع مقدس روز یکشنبه 14 مهرماه 1392 مصادف با سالروز شهادت حضرت امام محمد تقی(ع) در پارک شهید انصاری شهر چابکسر به خاک سپرده شدند.

مسئول امور یادمان‌ها و حرم شهدای گمنام استان گیلان اعلام کرد: این شهیدان والامقام  19 و 20 ساله در عملیات والفجر 8 و تک دشمن سال 67 در منطقه عملیاتی فاو به فیض شهادت رسیده بودند.‏

پورخوش سعادت خاطرنشان کرد: 23 مهرماه 1392 نیز هم‌زمان با روز عرفه، پیکر پاک یک شهید 19 ساله که از عملیات والفجر 8 در منطقه عملیاتی فاو  تفحص شده بود پس از تشییع در مرکز آموزش تفنگداران و تکاوران دریایی منجیل خاکسپاری شد.

وی با اشاره به تدفین پیکر مطهر یک شهید گمنام دوران دفاع مقدس در ستاد ناجا استان در مهرماه سال گذشته گفت: مراسم تشییع پیکر این شهید 20 ساله روز پنجشنبه 23 مهر ماه 1394 مصادف با نخستین روز ماه محرم، ماه عزاداری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) در رشت برگزار شد.

مسئول امور حرم شهدای گمنام گیلان با گرامیداشت نخستین سالگرد تدفین این شهید بزرگوار گفت: پیکر پاک این شهید گمنام که در عملیات والفجر 8 در منطقه عملیاتی فاو به شهادت رسیده بود در ستاد مرکزی نیروی انتظامی واقع در جاده تهران به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم 111 شهید گمنام سال‌های دفاع مقدس از سال 1380 تاکنون در 39 نقطه از استان گیلان تدفین شده‌اند.

انتهای پیام/

  • حماسه نگار ...

فرمانده سپاه لاهیجان:
پیکر پاک ۳ شهید گمنام در لاهیجان تشییع و خاکسپاری شد

فرمانده سپاه ناحیه لاهیجان گفت: پیکرهای پاک ۳ شهید گمنام سال‌های دفاع مقدس امروز در آستانه تاسوعای حسینی در لاهیجان تشییع و خاکسپاری شدند.

سرهنگ پاسدار ناصر پورکریمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر پاک 3 شهید گمنام سال‌های دفاع مقدس امروز با حضور و استقبال باشکوه عزاداران حسینی در لاهیجان برگزار شد.

فرمانده سپاه ناحیه لاهیجان گفت: پیکرهای مطهر شهدای گمنام دوران دفاع مقدس امروز در مسیر خیابان شهید کریمی، میدان شهدا، خیابان انقلاب و میدان پاسداران توسط خودروهای مخصوص تا حاشیه استخر لاهیجان تشییع شد.

پورکریمی به حضور و استقبال مثال زدنی مردم لاهیجان از شهدای گمنام اشاره کرد و افزود: پیکرهای پاک شهدای گمنام در حاشیه استخر لاهیجان بر روی دستان مردم غیور و شهیدپرور در فضایی بسیار معنوی و دل انگیز تشییع و در مکان تعیین شده در ضلع شمالی منطقه استخر به خاک سپرده شدند.

وی با بیان اینکه مراسم وداع با پیکر شهدای گمنام نیز شب گذشته در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) مسجد جامع لاهیجان با حضور پرشور مردم به‌ویژه جوانان این شهرستان برگزار شده بود، خاطرنشان کرد: مردم ولایتمدار لاهیجان، نماز جماعت ظهر و عصر امروز را در کنار مزار این شهیدان برپا کردند.

فرمانده سپاه ناحیه لاهیجان اظهار امیدواری کرد: منطقه استخر لاهیجان با حضور و عطر شهدای گمنام محل اجرای مراسم معنوی و تقویت فضایل اخلاقی و دینی و طی کردن مسیر آرمانی شهدا شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این شهدای گرانقدر در سن 19، 27 و 30 سالگی در عملیات‌های"ایذایی والفجر 8" و "خیبر" در مناطق عملیاتی "ام الرصاص" و "جزیره مجنون" به فیض عظیم شهادت نائل آمده بودند.

انتهای پیام/

  • حماسه نگار ...

فرمانده مرزبانی گیلان:
قایق‌های تفریحی غیرمجاز در استان گیلان ساماندهی می‌شود

فرمانده مرزبانی استان گیلان از ساماندهی قایق‌های تفریحی غیرمجاز در استان گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: طرح ساماندهی شناورهای موتوری با شناسایی مالکین، تعیین صلاحیت انتظامی، آموزش غریق نجات و تجهیز وسایل ایمنی و تعیین ساعات تردد آنها در حال اجراست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، سرهنگ کیاست سپهری پیش از ظهر امروز در نشستی خبری در رشت اظهار داشت: اشراف اطلاعاتی و حضور محسوس و نامحسوس نیروهای مرزبانی در طول نوار مرزی استان باعث شد که گیلان یکی از استان‌های امن و با ثبات کشور از لحاظ انتظامی و مرزبانی باشد.

فرمانده مرزبانی گیلان با بیان اینکه گیلان مشکلات و تهدیدات امنیتی استان‌های مرزی دیگر را ندارد، افزود: با گسترش طول نوار ساحلی و مرزی و حضور مداوم ماموران مرزبانی در حال حاضر اشراف خوبی در سراسر نوار مرزی ساحلی حاکم شده است.

وی همکاری و تعامل با مرزبانان کشورهای همسایه را یکی از عوامل موثر در کنترل مرزها اعلام و خاطرنشان کرد: با کشورهای همسایه به‌ویژه جمهوری آذربایجان تعامل خوب و گسترده‌ای داریم به‌نحوی که مشکلات و مسائل احتمالی در کوتاهترین زمان ممکن برطرف می‌شود.

سپهری حراست از مرزها را بدون تعامل و همکاری مرزنشینان سختکوش گیلانی با مرزبانی استان غیرممکن دانست و گفت: تعامل با مردم و مرزنشینان یک امر دوسویه است و در طول نوار مرزی و ساحلی اگر مرزنشینان و سواحل نشینان کمک نکنند در تامین امنیت موفق نیستیم.

وی با اشاره به شعار امسال هفته ناجا با عنوان "همه با هم برای امنیت و آرامش" تصریح کرد: این شعار یعنی حضور حداکثری مردم برای تامین امنیت که این امر در مورد مرزنشینان و ساحل نشینان گیلانی با مشارکت، هوشیاری و همکاری که با پاسگاه‌های مرزی ساحلی دارند به‌خوبی اتفاق افتاده است.

فرمانده مرزبانی استان گیلان با بیان اینکه موضوع حریم 60 متری دریا تا اواخر سال گذشته در استان‌های شمالی و جنوبی مغفول واقع شده بود، گفت: این حریم 60 متر متعلق به آیندگان ما است و ما نباید اجازه دهیم این میراث توسط افراد حقیقی و حقوقی تصرف شود.

سپهری با تأکید بر اینکه مردم گیلان، گردشگران و مسافران باید به‌راحتی به حریم 60 متر و سواحل زیبای دریای خزر ورود داشته باشند، افزود: در سال‌های گذشته حدود 570 مورد تعرض به حریم سواحل گزارش شده است که بحث آزادسازی این حریم 60 متر پس از مستندسازی در دستور کار قرار دارد.

وی از ساماندهی قایق‌های تفریحی غیرمجاز در استان گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: طرح ساماندهی شناورهای موتوری با شناسایی مالکین، تعیین صلاحیت انتظامی، آموزش غریق نجات و تجهیز وسایل ایمنی و تعیین ساعات تردد آنها در حال اجراست.

فرمانده مرزبانی گیلان با بیان اینکه تاکنون یک هزار و 44 فروند شناور و قایق موتوری غیرمجاز در این طرح قرار گرفته‌اند، گفت: حدود 2 هزار قایق غیرمجاز دیگر نیز که بیشتر در امر گردشگری و تفریحی فعال هستند به مرور در طرح ساماندهی قرار می‌گیرند.

سپهری به شناسنامه‌دار شدن و فعالیت قایق‌ها و شناورها با پلاک، کد و رنگ خاص در سطح سواحل و دریا در طرح ساماندهی قایق‌های تفریحی اشاره کرد و افزود: در راستای این طرح در نیمه نخست امسال 164 فروند شناور و قایق غیرمجاز در گیلان توقیف و تحویل مراجع قضایی شدند.

وی همچنین از برخورد قاطعانه با برداشت غیرمجاز شن و ماسه در استان خبر داد و گفت: در 6 ماهه نخست امسال بالغ بر 55 دستگاه خودروی حامل شن و ماسه غیرمجاز توقیف و تحویل مقامات قضایی شد و برای متخلفان تشکیل پرونده داده شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، استان گیلان 272 کیلومتر مرز ساحلی(آبی) و 38.5کیلومتر مرز رودخانه‌ای و خشکی دارد که از لحاظ خشکی با جمهوری آذربایجان و از لحاظ آبی با کشورهای آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان هم مرز است.

انتهای پیام/


  • حماسه نگار ...

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس استان گیلان:
فضای لاهیجان به شمیم لاله‌‌های گمنام دوران دفاع مقدس معطر می‌شود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس استان گیلان گفت: شهرستان لاهیجان در آستانه تاسوعای حسینی میزبان لاله‌‌های گمنام دفاع مقدس می‌شود.

رسول جلایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: پیکرهای مطهر و معطر 3 شهید گمنام سال‌های دفاع مقدس دوشنبه آینده در آستانه تاسوعای حسینی در شهر لاهیجان تشییع و خاکسپاری می‌شوند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس استان گیلان گفت: پیکرهای پاک این شهیدان والامقام ساعت 9 صبح روز دوشنبه 19 مهرماه از مقابل مسجد جامع لاهیجان تشییع و در منطقه استخر این شهر خاکسپاری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه زمان مراسم وداع با لاله‌‌های گمنام دفاع مقدس در لاهیجان متعاقباً اعلام می‌شود، گفت: پیکرهای مطهر این شهدای گرانقدر 19 تا 30 ساله در مناطق عملیاتی "جزیره مجنون" و منطقه "ام الرصاص" تفحص شده است.

جلایی با بیان اینکه یکی از این شهدا در سن 30 سالگی در سال 1362 در "عملیات خیبر" به فیض شهادت رسیده است، افزود: 2 شهید دیگر نیز در سن 19 و 27 سالگی در "عملیات ایذایی والفجر 8" در سال 1364 آسمانی شدند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس استان گیلان با گرامیداشت یاد و خاطره تمام شهدا به‌ویژه شهدای گمنام 8 سال دفاع مقدس خاطرنشان کرد: 2 شهید گمنام نیز پیش از این در 25 فروردین ماه 1392 در دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان لاهیجان تدفین شده بودند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، 108 شهید گمنام سال‌های دفاع مقدس از سال 1380 تاکنون در 38 نقطه از استان گیلان تدفین شده‌اند.

انتهای پیام/

  • حماسه نگار ...

فصلنامه "ستارگان درخشان" ویژه "مدافعان حرم گیلان" منتشر شد

محمدرضا صالح فخاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: شماره 89 فصلنامه ستارگان درخشان با عنوان "مدافع حرم" در هفته دفاع مقدس و در آستانه ماه محرم منتشر شده است.

وی با بیان اینکه مطبوعات و رسانه‌ها در موضوع مدافعان حرم وظیفه روشنگری دارند، افزود: در آخرین شماره فصلنامه ستارگان درخشان به طرح و تبیین موضوع دفاع از اسلام، مسلمانان و حرم اهل ‌بیت(ع) پرداخته شده است.

مسئول فرهنگی ستاد کنگره شهدای گیلان با اشاره به اینکه دفاع مقدس و جریان مقاومت همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: در این شماره مطالبی چون زندگینامه و وصیتنامه مدافعان شهید گیلانی، پیام، شعر، دلنوشته، تصاویر و اسنادی درباره این شهیدان سرافراز منتشر شده است.

فخاری تصریح کرد: سخن سردبیر با عنوان "چرا باید یاد شهدای مدافع حرم را زنده نگه داریم"، پیام سردار محمدعلی حق بین، فرمانده لشکر عملیاتی قدس گیلان و از فاتحان نبل و الزهراء در سوریه، مصاحبه با همسر شهید امیررضا علیزاده، نخستین شهید مدافع حرم استان گیلان از دیگر مطالب این شماره است.

وی افزود: "کربلای دیگر"، "ما برای شهادت آماده‌ایم"، "عاشورائیان در شام"، "پرچم عاشورا بر فراز کشور ماست" و "کنگره فرشتگان" با نگاهی به برگزاری کنگره ملی 8 هزار شهید گیلان در بهار 95 از دیگر عناوین این شماره فصلنامه ستاد کنگره شهدای استان گیلان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فصلنامه ستاد کنگره شهدای استان گیلان با عنوان "ستارگان درخشان" به مدیر مسئولی ابراهیم جوادی و سردبیری رضا صالح فخاری منتشر می ‌شود.


انتهای پیام/

  • حماسه نگار ...

رئیس ستاد کنگره ۸ هزار شهید گیلان در گفت‌وگو با تسنیم:
اپلیکیشن موبایلی"روایت حرم" در گیلان ساخته شد

رئیس ستاد کنگره ملی ۸ هزار شهید گیلان گفت: اپلیکیشن موبایلی "روایت حرم" برای معرفی شهدای مدافع حرم توسط نسل جوان در گیلان ساخته شد.

سرهنگ پاسدار ابراهیم جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: اپلیکیشن موبایلی "روایت حرم" توسط گروهی از جوانان بسیجی گیلان در راستای معرفی و ترویج سیره شهدای مدافع حرم این استان ساخته شده است.

وی با بیان اینکه این اپلیکیشن در هفته دفاع مقدس رونمایی شده است، افزود: معرفی شهدا، تصاویر، زندگینامه، وصیتنامه و فیلم‌هایی که از شهیدان مدافع حرم استان موجود است با قابلیت بروزرسانی اطلاعات در این نرم افزار قرار دارد.

مسئول بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه قدس گیلان خاطرنشان کرد: ارسال و بارگذاری مطلب، سند، عکس و فیلم جدید درباره شهیدان مدافع حرم گیلان توسط مخاطبان از ویژگی‌های اپلیکیشن موبایلی "روایت حرم" است.

جوادی اطلاع رسانی جدیدترین اخبار امنیتی و دفاعی منطقه از منابع معتبر و خبرگزاری‌های رسمی را از دیگر بخش‌های این اپلیکیشن موبایلی اعلام کرد و گفت: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت ستاد کنگره شهدای گیلان به آدرس 8000ghahraman.ir این نرم افزار را دانلود کنند.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره تمام شهیدان به‌ویژه شهیدان 8 سال دفاع مقدس گفت: سپاه قدس گیلان به‌مناسبت سی و ششمین سالگرد هفته دفاع مقدس برنامه‌های مختلفی از جمله نمایش "فصل شیدایی" را برگزار کرده است.

رئیس ستاد کنگره 8 هزار شهید گیلان از بازسازی عملیات افتخارآفرین کربلای 5 در یکی از سکانس‌های این تئاتر میدانی در سه روز اول هفته دفاع مقدس خبر داد و افزود: این برنامه ملی و فرهنگی با استقبال بسیار خوب به‌ویژه از سوی جوانان مواجه شد به‌نحوی که در بعضی شب‌ها بیش از 10 هزار بازدیدکننده داشت.

جوادی به برگزاری یادواره‌های شهدا و پیاده روی خانوادگی در 16شهرستان و 18 ناحیه سپاه استان گیلان اشاره کرد و گفت: مراسم نکوداشت فرماندهان دفاع مقدس در سالروز شهادت سرداران اسلام، شهیدان فلاحی، فکوری، کلاهدوز و جهان آرا در 12 شهرستان توسط بسیج پیشکسوتان استان از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس است.

وی تصریح کرد: تمام اقشار 21 گانه بسیج همچون قشر دانش آموزی، دانشجویی، بسیج جامعه زنان، بسیج سازندگی، بسیج جامعه پزشکان و سایر اقشار با اجرای برنامه‌های گوناگون در بزرگداشت هفته دفاع مقدس مشارکت داشته‌اند.

رئیس ستاد کنگره ملی 8 هزار شهید استان گیلان با بیان اینکه جنگ به‌عنوان یک پدیده مخرب در ابتدای سال‌های انقلاب اسلامی بر کشور ما تحمیل شد، افزود: هرساله با گرامیداشت سالروز آغاز دفاع مقدس از 8 سال مقاومت، ایثار و پایداری ملت حماسه آفرین ایران اسلامی یاد می‌کنیم.

جوادی با اشاره به اینکه آغاز جنگ تحمیلی در کشور ما با ابتدای فرهنگ ایثار و شهادت و استکبارستیزی همراه شد، خاطرنشان کرد: دوران دفاع مقدس سرمایه جهاد و شهادت را به ملت ایران بخشید و شهیدان سرافرازی که مقاومت و پایمردی تا پای جان را به ما یاد دادند.

انتهای پیام/

  • حماسه نگار ...

رئیس پلیس راهور گیلان:
بیش از ۱۰۰۰ خودروی رانندگان پرخطر در گیلان متوقف شد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان با بیان اینکه رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثه ساز چون عبور از چراغ قرمز و سبقت غیرمجاز شوند نمره منفی می‌گیرند، گفت: در ۶ ماه گذشته بیش از ۱۰۰۰ خودروی رانندگان پرخطر در استان متوقف و به پارکینگ منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، سرهنگ تیمور شهیدی مقدم صبح امروز در یک نشست خبری در رشت اظهار داشت: بیش از 10 میلیون دانش آموز در سطح کشور همیار پلیس هستند که می‌توانند نقش موثری در کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی داشته باشند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان گیلان با اشاره به طرح ویژه نظم بخشی ترافیکی همزمان با بازگشایی مدارس گفت: مرحله نخست این طرح همزمان با سراسر کشور از 31 شهریورماه در استان گیلان آغاز شد و تا 15 مهرماه ادامه دارد.

وی هدف از اجرای این طرح ترافیکی را ارتقاء نظم و انضباط ترافیکی و تردد ایمنی دانش آموزان و دانشجویان اعلام کرد و افزود: تا زمان شروع به کار منظم سرویس‌های مدارس، ترافیک سنگین در معابر قابل پیش بینی است.

شهیدی مقدم به مرحله دوم طرح ویژه نظم بخشی ترافیکی اشاره کرد و گفت: مرحله دوم این طرح از 15 مهرماه آغاز می‌شود و تا پایان سال تحصیلی 96-95 ادامه دارد.

وی بر نقش مردم و همکاری سایر دستگاه‌ها در روان سازی ترافیک معابر تاکید و خاطرنشان کرد: از دستگاه‌ها و مراکزی چون اورژانس، هلال احمر گرفته تا رسانه‌ها و آموزش و پرورش در راستای کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی می‌توان استفاده کرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گیلان با اشاره به وجود 10 میلیون دانش آموز همیار پلیس در کشور گفت: در حال حاضر حدود 100 هزار دانش آموز در مرکز استان همیار پلیس هستند که با همکاری و همیاری آنها شاهد کاهش حوادث رانندگی هستیم.

شهیدی مقدم کاهش تلفات ناشی از تصادفات را مستلزم اجرای صحیح قوانین و مقررات و فرهنگ سازی درست دانست و افزود: در سال 84 بیش از 27 هزار کشته ناشی از تصادفات رانندگی در کشور داشتیم که این آمار در پایان سال 94 به 16 هزار نفر رسید.

وی این کاهش تلفات را ناشی از اجرای مقررات و رعایت قوانین اعلام کرد و گفت: اقدامات و طرح‌های مهمی برای کاهش تلفات ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی انجام شده است که یکی از آنها بحث جریمه‌های رانندگی است.

رئیس پلیس راهور گیلان با بیان اینکه در 6 ماه گذشته بیش از 1000 خودروی رانندگان پرخطر در استان متوقف و به پارکینگ منتقل شده است، خاطرنشان کرد: بحث نمره منفی به رانندگان متخلف نیز بر اساس ظرفیت همین قانون در نوع خود موثر بوده است.

شهیدی مقدم با اشاره به اینکه رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثه ساز چون عبور از چراغ قرمز، تجاوز به چپ، سرعت و سبقت غیرمجاز شوند نمره منفی می‌گیرند، افزود: این افراد در مرحله اول به مدت 3 ماه و در صورت ارتکاب دوباره به مدت 6 ماه محروم می‌شوند و در مرحله سوم در صورت تکرار تخلفات و کسب نمره منفی بیشتر گواهینامه آنها باطل می‌شود.

وی جرائم رانندگی را از عوامل بازدارنده تخلفات رانندگی برشمرد و تصریح کرد: اعمال قانون، جریمه کردن و در برخی از موارد انتقال خودرو به پارکینگ از مکانیزم‌های موثر برای جلوگیری از تخلفات رانندگان است تا اجازه ندهیم رفتارهای غلط آنها تبدیل به عادت شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان ارتقاء فرهنگ ترافیکی در میان شهروندان را به مراتب تاثیرگذارتر اعلام کرد و گفت: این امر از طریق آموزش و اطلاع رسانی می‌تواند در روان سازی ترافیک و جلوگیری از وقوع تصادفات بسیار اثرگذارتر باشد.

شهیدی مقدم بر نقش آموزش و پرورش در این فرهنگ سازی تاکید و خاطرنشان کرد: حدود 374 هزار دانش آموز در سطح استان و بیش از 15 هزار نونهال مهدکودکی در گیلان با آغاز سال تحصیلی توسط کارشناسان پلیس طبق زمانبندی با فرهنگ ترافیک آشنا می‌شوند.

انتهای پیام/


  • حماسه نگار ...

مسئول امور زنان حفظ آثار دفاع مقدس گیلان:
۱۰ تابلوی نقاشی از مادران گیلانی "دارای سه شهید" در رشت رونمایی می‌شود

مسئول امور زنان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس استان گیلان گفت: ۱۰ تابلوی نقاشی از مادران گیلانی "دارای سه شهید" در هفته دفاع مقدس امسال در رشت رونمایی می‌شود.

سمیه اقدامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: 10 تابلوی نقاشی پرتره از مادران گیلانی "دارای سه شهید" در چهارمین روز از هفته دفاع مقدس امسال در سالن اجتماعات پارک علم و فناوری استان گیلان رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه آئین رونمایی از تابلوهای نقاشی مادران شهدای گیلانی ساعت 10 صبح روز شنبه 3 مهر ماه 95 برگزار می‌شود افزود: این آثار به سفارش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس و توسط احمد رمضانی‌پور هنرمند گیلانی به تصویر کشیده شده است.

مسئول امور زنان حفظ آثار دفاع مقدس گیلان خاطرنشان کرد: پرتره 10 تن از مادران گیلانی "دارای سه شهید" در شهرستان‌های رشت، انزلی، فومن، رودسر، لنگرود و آستانه اشرفیه در این تابلوها نقاشی شده است.

اقدامی همچنین به رونمایی از 2 کتاب در حوزه زنان دفاع مقدس در این روز اشاره کرد و گفت: 2 عنوان کتاب خاطره‌نگاری و پژوهش در حوزه زنان دفاع مقدس گیلان همراه با 8 کتاب دفاع مقدس دیگر در چهارمین روز از هفته دفاع مقدس امسال رونمایی می‌‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کتاب‌های "سی‌گفتار از عطر افطار" خاطرات دوران دفاع مقدس زنان رزمنده و ایثارگر گیلان نوشته "حنانه سفرگر" و اثر پژوهشی "نقش زنان گیلان در دفاع مقدس" از "محمود رنجبر و زهرا عبدالرحیمی" شنبه 3 مهرماه رونمایی می‌شود.

مسئول امور زنان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس، رونمایی از 8 عنوان فیلم مستند روایتی مادران شهید گیلانی از شهرستان‌های آستانه اشرفیه و سیاهکل را یکی دیگر از برنامه‌های چهارمین روز از هفته دفاع مقدس امسال اعلام کرد.

اقدامی با بیان اینکه این فیلم‌های مستند به همت اداره کل حفظ‌ آثار و نشر ارزش ‌‌های دفاع مقدس گیلان و توسط بهرام شعبانی ساخته شده است، افزود: نمایشگاه عکس مستند با عنوان "سرچشمه‌های شوق" نیز از همین هنرمند با موضوع مادران و پدران شهید گیلانی تا 9 مهرماه در نگارخانه مارلیک رشت دایر است.

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های ویژه زنان در هفته دفاع مقدس گفت: ویژه برنامه "آیه‌های ایثار" با حضور مادران و همسران شهدای گیلانی 8 سال دفاع مقدس از جمله این برنامه‌هاست که در دومین روز از هفته دفاع مقدس برگزار شد.

مسئول امور زنان حفظ آثار دفاع مقدس گیلان افزود: در نوزدهمین ویژه برنامه "آیه‌های ایثار" که پنجشنبه اول مهرماه در رشت برگزار شد مادر "شهید علی محنا شریفی" و همسر "شهید غلامرضا ادبی مهذب"، از شهدای گیلانی سال‌های دفاع مقدس به خاطره‌گویی و روایت‌گری پرداختند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، استان گیلان بیش از 300 رزمنده زن، 33 شهید زن و 53 جانباز زن دوران دفاع مقدس دارد.

انتهای پیام/

  • حماسه نگار ...