حماسه نگار

دفاع همچنان باقی است

حماسه نگار

دفاع همچنان باقی است

طبقه بندی موضوعی

۱۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

مسئول امور حرم شهدای گمنام گیلان:
مراسم سالگشت تدفین شهدای گمنام ماسوله برگزار می‌شود

مسئول امور یادمان‌ها و حرم شهدای گمنام استان گیلان گفت: مراسم دومین سالگشت تدفین شهدای گمنام در شهرک تاریخی ماسوله برگزار می‌شود.

ابراهیم پورخوش سعادت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: مراسم گرامیداشت دومین سالگرد تدفین 2 شهید گمنام دوران دفاع مقدس، امشب همراه با نماز مغرب و عشاء در جوار شهدای گمنام شهرک تاریخی ماسوله برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این مراسم به‌منظور تکریم و تجلیل از مقام شامخ شهیدان برپا می‌شود، افزود: مراسم دومین سالگرد تدفین 2 تن از شهدای گمنام دوران دفاع مقدس شنبه 30 مرداد ماه در ماسوله با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر حیدری کاشانی و با نوای محسن حامدی، مداح اهل بیت (ع) همراه است.

مسئول امور حرم شهدای گمنام گیلان با بیان اینکه 5 شهید گمنام سال‌های دفاع مقدس در مرداد 93 در این استان تشییع و خاکسپاری شدند، خاطرنشان کرد: 2 شهید گمنام 30 مرداد ماه 1393 در املش، یک شهید گمنام در مرکز آموزش تخصص‌های دریایی رشت و 2 شهید گمنام در شهرک ماسوله در تاریخ 31 مرداد 1393 تدفین شدند.

پورخوش سعادت به مشخصات این شهدای گرانقدر اشاره کرد و گفت: 2 شهید گمنام املش 24 و 21 سال داشتند که در عملیات خیبر سال 62 و تک دشمن سال 67 در مناطق عملیاتی جزیره مجنون و فاو به فیض شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه شهید گمنام مرکز فرماندهی آموزش تخصص‌های دریایی رشت 20 ساله بود که در عملیات آفندی در جزیره مجنون به شهادت رسید، افزود: این مرکز 27 اردیبهشت 89 میزبان یکی از شهدای گمنام عملیات کربلای 6 منطقه سومار بود که هویت این شهید 20 ساله 4 سال پس از تدفین پیکر مطهرش با آزمایش DNA شناسایی شد و شهید آیت قره داغی مرداد 93 به آغوش خانواده‌اش در فریدن اصفهان بازگشت.

مسئول امور یادمان‌ها و حرم شهدای گمنام استان گیلان سن شهدای گمنام شهرک تاریخی ماسوله را 26 و 21 ساله اعلام کرد و گفت: این بی‌پلاکان بی‌ادعا در سال‌های 62 و 67 در عملیات خیبر و تک دشمن شهید و پیکرهای مطهرشان در جزیره مجنون و منطقه عملیاتی فاو تفحص شدند.

پورخوش سعادت با بیان اینکه طراحی یادمان شهدای گمنام ماسوله توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان انجام شده است، تصریح کرد: کلیات طراحی یادمان 2 شهید گمنام شهرک تاریخی ماسوله بر مبنای الگوی ایرانی اسلامی انجام شد اما هنوز وارد مراحل اجرایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه برای شهدای گمنام املش نیز یادمان موقتی در محل تدفین این دو شهید سال‌های دفاع مقدس در پارک گلستان این شهر ساخته شده است، خاطرنشان کرد: نداشتن متولی برای اجرای ساخت یادمان‌های شهدای گمنام دلیل اصلی تعویق این کار در بیشتر شهرستان‌ها است که با تشکیل هیئت امنای حرم شهدای گمنام و ایجاد راهکار قانونی، ساخت یادمان این شهیدان والامقام در یک بازه زمانی مشخص تسریع می یابد.

انتهای پیام/

  • حماسه نگار ...

مسئول امور حرم شهدای گمنام گیلان:
مراسم دعای ندبه در جوار شهدای گمنام تالش برگزار می‌شود

مسئول امور یادمان‌ها و حرم شهدای گمنام استان گیلان گفت: مراسم پرفیض دعای ندبه صبح فردا در جوار مزار ۵ شهید گمنام شهرستان تالش برگزار می‌شود.

ابراهیم پورخوش سعادت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، اظهار داشت: مراسم پرفیض دعای ندبه صبح فردا جمعه 29 مردادماه در تپه نورالشهدای تالش در جوار شهدای گمنام این شهرستان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این مراسم معنوی به‌صورت مستقیم از شبکه اول سیما پخش می‌شود، افزود: مراسم دعای ندبه با سخنرانی حجت‌الاسلام و‌المسلمین تویسرکانی و قرائت دعای محمدرضا عاصی، مداح پیشکسوت اهل بیت(ع) همراه است.

مسئول امور حرم شهدای گمنام استان گیلان خاطرنشان کرد: 5 شهید گمنام دوران دفاع مقدس در اردیبهشت ماه 1381 در تپه نورالشهدا در کیلومتر یک جاده ییلاق تالش تدفین شدند.

پورخوش سعادت خواستار تسریع در ساخت حسینیه شهدای گمنام تپه نورالشهدای تالش شد و گفت: با گذشت 14 سال از تدفین پیکرهای 5 شهید گمنام در تالش هنوز یادمانی برای این شهدای والامقام ساخته نشده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، 108 شهید گمنام سال‌های دفاع مقدس از سال 80 تاکنون در 38 نقطه از استان گیلان تدفین شده‌اند.

انتهای پیام/

  • حماسه نگار ...

معاون بنیاد شهید گیلان:
همایش بزرگ آزادگان گیلانی برگزار می‌شود

معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان گفت: همایش بزرگ آزادگان سرافراز گیلانی در سالروز ورود نخستین گروه از آزادگان به میهن اسلامی امشب در لنگرود برگزار می‌شود.

محمدرضا داوطلب در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: به‌مناسبت فرارسیدن 26 مرداد ماه مصادف با سالروز ورود نخستین گروه از آزادگان به میهن اسلامی، همایش بزرگ استانی با حضور همه آزادگان سرافراز استان امشب در چمخاله شهرستان لنگرود برگزار می‌شود.

وی با پاسداشت صبر و استقامت آزادگان غیور دوران دفاع مقدس افزود: 2650 آزاده سرافراز گیلانی در مراسمی با حضور رزمندگان و ایثارگران 8 سال دفاع مقدس و مسئولان استانی و شهرستانی تجلیل می‌شوند.

معاون بنیاد شهید گیلان بیست و ششمین سالگرد ورود آزادگان به خاک میهن را گرامیداشت و تأکید کرد: تکریم و تجلیل آزادگان قهرمان که با صبر و ایمان در حفظ دین و ارزش‌های انقلاب اسلامی حماسه آفریدند، وظیفه‌ای همگانی است.

داوطلب با اشاره به اینکه بیشتر آزادگان استان گیلان به‌دلیل شکنجه و سختی ‌های دوران اسارت، جانباز نیز هستند، خاطرنشان کرد: مصطفی موذن، کوچکترین آزاده گیلانی متولد 1354 از شهرستان رودسر است که در سال 1367 به اسارت نیروهای دشمن درآمد و بعد از 2 سال و 2 ماه به میهن بازگشت.

وی خاطرنشان کرد: آزادگان گیلان از 6 ماه تا 11 سال اسارت در اردوگاه‌های رژیم بعثی را با صبر، پایداری و ایمان راسخ خود در تاریخ دفاع مقدس ثبت کردند.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان دیدار با آزادگان استان در منزل در قالب طرح سپاس، تبلیغات محیطی، برگزاری جشن و احیای ورود نمادین آزادگان را از دیگر برنامه‌های این بنیاد در بزرگداشت سالروز ورود نخستین گروه از آزادگان به میهن اسلامی اعلام کرد.

انتهای پیام/

  • حماسه نگار ...

رئیس جهاد کشاورزی گیلان:
رقم جدید برنج "گیلانه" با افزایش تولید یک تن در هر هکتار رونمایی شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه در بحث اصلاح ارقام برنج در روزهای گذشته رونمایی از رقم جدید "گیلانه" را در استان داشتیم، گفت: این محصول جدید ۱۰۰۰ کیلوگرم افزایش تولید در هر هکتار را نسبت به رقم‌های موجود نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، علیرضا شعبان نژاد صبح امروز در یک نشست خبری در رشت اظهار داشت: 28 درصد جمعیت شاغل در بخش کشاورزی گیلان معادل نیمی از اشتغال استان در بخش کشاورزی فعال است که باید برای ماندگاری و حفظ این جمعیت در روستاها به‌عنوان کانون زندگی بر مبنای تولید، اقدام و عمل مناسب صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه کاهش هزینه و سختی کار کشاورزی به‌ویژه در حوزه برنج به عنوان بیشترین سطح کشت این محصول در گیلان یکی از این اقدامات است، افزود: مکانیزاسیون، اصلاح ارقام برنج، تأمین نهاده‌ها، کود و آفت‌کش و اعطای تسهیلات از جمله این برنامه‌هاست.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: اصلاح زیرساخت‌های کشاورزی مانند تجهیز و نوسازی بیش از 10 هزار هکتار از اراضی شالیزاری و بتنی کردن حدود 30 کیلومتر از شبکه‌های آب از جمله دیگر برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی در بحث کاهش هزینه و سختی کار تولید به‌ویژه در حوزه برنج است.

شعبان نژاد با بیان اینکه بیش از 40 درصد برنج کشور در بیشتر از 208 هزار هکتار از اراضی استان تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: در بحث اصلاح ارقام برنج در روزهای گذشته رونمایی از رقم جدید "گیلانه" را در استان داشتیم که این محصول جدید 1000 کیلوگرم افزایش تولید در هر هکتار را نسبت به رقم‌های موجود نشان می‌دهد.

شعبان نژاد به تمهیدات سازمان جهاد کشاورزی گیلان در بخش صنایع کشاورزی اشاره کرد و گفت: حدود 2200 فقره جواز صنایع تبدیلی، فرآوری، نگهداری و ذخیره سازی محصولات کشاورزی تاکنون برای فعالان این بخش در استان صادر شده است که 2041 واحد از آنها به بهره‌برداری رسیده‌اند.

وی تعداد شاغلان فعال گیلانی در حوزه صنایع کشاورزی را نزدیک به 10 هزار نفر اعلام کرد و افزود: بسته بندی برنج، چای، فرآورده‌های شیلاتی، دام و طیور، زیتون و سایر اقلام از جمله حوزه‌های فعال در صنایع بخش کشاورزی استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان تصریح کرد: در راستای نامگذاری امسال به‌عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی طرح سامانه "بهین یاب" برای کمک به صنایع از جمله بخش کشاورزی در حال اجراست.

شعبان نژاد از پذیرش 140 طرح از فعالان بخش کشاورزی در این سامانه خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود 1500 میلیارد ریال تسهیلات در اختیار صنایعی که با 60 درصد پیشرفت فیزیکی بنا به دلایلی از جمله نداشتن سرمایه اولیه راکد مانده‌اند، قرار بگیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطرنشان کرد: در صورت ارائه به موقع این تسهیلات 460 هزار تن محصولات خام کشاورزی در چرخه فرآوری قرار می‌گیرد و برای بیش از 2500 نفر به‌صورت مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه جلب مشارکت روستائیان در اجرای طرح‌های اقتصادی باعث بهره‌وری بیشتر و بهبود معیشت آنها می‌شود، افزود: شرکت‌های تعاونی و تشکل‌های حوزه کشاورزی گیلان از جمله شرکت تعاونی دامداران، تعاونی مرغداران، تشکل زنبورداران، تولیدکنندگان دام و طیور و اتحادیه شالیکوبان استان در همین راستا ایجاد و حمایت شده‌اند.

انتهای پیام/


* خبر غیر مرتبط ...

  • حماسه نگار ...

مدیر حرم شهدای گمنام شفت:
حرم شهدای گمنام شفت، ملجاء و پناهگاه مردم منطقه است

مدیر حرم شهدای گمنام شهرستان شفت گفت: حرم شهدای گمنام شفت به عنوان یک مرکز معنوی، ملجاء و پناهگاه مردم این شهر در ایام مختلف سال است.

احمد قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: پیکرهای پاک و مطهر 5 شهید گمنام سال‌های دفاع مقدس، 21 مرداد ماه 1381 همزمان با سالروز شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا (س) در شفت خاکسپاری و از آن پس مأمن و پناهگاه مردم این شهرستان شد.

وی با اشاره به جایگاه رفیع شهدا و مقام شامخ آنها افزود: هیئت رزمندگان اسلام شفت به نمایندگی از مردم شهیدپرور این شهر، همواره خواستار تدفین و تکریم شهدای گمنام در این خطه از استان بود که 14 سال پیش در چنین روزی این افتخار محقق شد.

مدیر حرم شهدای گمنام شفت با بیان اینکه این حرم در زمینی به وسعت 2000 متر مربع در محله صادق مزار شفت ساخته شد، خاطرنشان کرد: بنای یادبود این آلاله‌های گمنام به‌صورت یک حسینیه درآمد و به همت مردم و مسئولان در سال 1385 ضریحی برای مزار این 5 شهید گمنام ساخته و نصب شد.

قاسمی به استقبال باشکوه و مراجعه چشمگیر مردم به حرم شهدای گمنام شفت در مناسبت‌های مختلف اشاره کرد و گفت: برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان، برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم و صفر، ورود دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی برای سوگواری شهادت ائمه اطهار(ع) از جمله مراسم پرشور حسینیه حرم شهدای گمنام شفت است.

وی با بیان اینکه حرم مطهر این 5 شهید گمنام، وعده‌گاه قشرهای مختلف مردم به ویژه مأمن جوانان و خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران است، افزود: برپایی مناسک دعا، زیارت و فاتحه خوانی، تجدید میثاق با شهدا، گلباران مزار شهدا، اعیاد، جشن‌ها، مراسم تحویل سال نو و حتی مراسم عقدکنان زوج‌های جوان در جوار حرم شهدای گمنام از دیگر برنامه‌های مردمی این مکان معنوی است.

مدیر حرم شهدای گمنام شهرستان شفت به مشکلات و کمبود امکانات برای خدمت رسانی به زائران اشاره و خاطرنشان کرد: مقاوم سازی، محوطه سازی و زیباسازی این بنا، ساخت پارکینگ، سرویس بهداشتی، محصور کردن زمین و رفع مشکل ورودی و خروجی به حسینیه و صحن اطراف حرم مطهر شهدای گمنام از جمله اقدامات برای رفع مشکلات خدمت رسانی به زائران است که باید انجام شود.

احمد قاسمی با بیان اینکه دو بار در سال برای این 5 شهید گرانقدر یادواره برگزار می‌شود، تصریح کرد: مراسم ویژه شهدای گمنام شفت هر ساله در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و یادواره مشترک با شهدای دفاع مقدس شفت در ماه رمضان هر سال برگزار می‌شود.

به گزارش  تسنیم، 5 شهید گمنام دوران دفاع مقدس در حرم شهدای گمنام صادق مزار شهرستان شفت آرمیده‌اند که در عملیات های والفجر مقدماتی، کربلای 4 و 5 به فیض شهادت رسیدند و پیکرهای پاکشان در مناطق عملیاتی فکه و شلمچه تفحص شدند.

انتهای پیام/

  • حماسه نگار ...

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان:
حذف واژه دفاع مقدس در برنامه ششم توسعه یک غفلت است

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان گفت: حذف واژه دفاع مقدس در حوزه فرهنگ برنامه ششم توسعه یک غفلت است که امیدواریم در بررسی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأمل و دقت بیشتری در این مورد صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، رسول جلایی عصر امروز در مراسم تقدیر از خبرنگاران فعال حوزه دفاع مقدس که به مناسبت روز خبرنگار در این اداره کل برگزار شد، اظهار داشت: فرهنگ ایران زمین پیوند انکارناپذیری با جهاد، ایثار و شهادت دارد که این پیوند برخاسته از فرهنگ عمومی جامعه است.

وی با بیان اینکه حوزه جهاد و شهادت فرهنگ‌ساز است، افزود: بسیاری از مناسبت‌ها و رخدادهای کشور ما با تکیه بر شهید و شهادت در جامعه هویت پیدا می‌کند که یکی از این مناسبت‌ها روز خبرنگار است.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان با گرامیداشت یاد شهیدان عرصه خبر و اطلاع رسانی خاطرنشان کرد: با این مناسبتی که به نام روز خبرنگار در سالروز شهادت خبرنگار شهید محمود صارمی به وجود آمد عرصه خبر و خبرنگاری وامدار شهید و شهادت است.

جلایی با اشاره به اینکه حوزه دفاع مقدس در عرصه‌های مختلف خبری، ادبی، آموزشی، پژوهشی و تبلیغی پر رونق و پر مخاطب است، گفت: خبرنگار دفاع مقدس بر مبنای احساس تعلق خاطری که به این فرهنگ دارد از قلب و فکرش برای خبرنویسی کمک می‌گیرد.

وی قلم را همانند خون شهیدان چراغ راه ملت برشمرد و تأکید کرد: خبرنگاران و رسانه‌های استانی با انعکاس مفاهیم ارزشمند حوزه انقلاب و دفاع مقدس در ساختن فضای رسانه‌ای در خور و شایسته کوشا باشند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان گیلان به ظرفیت مناسب دفاع مقدس در جریان سازی فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: ظرفیت دفاع مقدس و نقشی که در جنگ تحمیلی و پس از آن داشت، نشان می‌دهد این فرهنگ قابلیتی مستقل و بستری مناسب برای جریان سازی بزرگ فرهنگی در کشور دارد.

جلایی حذف واژه دفاع مقدس در حوزه فرهنگ برنامه ششم توسعه را یک غفلت و فراموشی دانست و اظهار امیدواری کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بررسی آن تأمل و دقت بیشتری کند تا از این کلیدواژه تأثیرگذار به صراحت در برنامه توسعه نام برده شود.

وی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه به فرهنگ دفاع مقدس اشاره شده بود، تصریح کرد: با این تصور که دفاع مقدس از فرهنگ ملی، اسلامی و انقلابی برخاسته است از ظرفیت مستقل آن در بسترسازی فرهنگی کشور نمی‌توان غافل بود.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان از ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس و دهکده مقاومت در این استان خبر داد و گفت: این مرکز با هماهنگی و اشتراک دو پروژه دهکده مقاومت با نگاهی برنامه محور و باغ موزه به عنوان مرکزی آثار محور ساخته می‌شود.

انتهای پیام/

  • حماسه نگار ...

مدیر انتشارات حفظ آثار گیلان:
۸ عنوان فیلم مستند روایتی با موضوع مادران شهدای گیلانی رونمایی می‌شود

مدیر امور هنری، ادبیات و انتشارات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس گیلان گفت: ۸ عنوان فیلم مستند روایتی با موضوع مادران شهدای گیلانی در هفته دفاع مقدس امسال رونمایی می‌شود.

اسماعیل محمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: 8 عنوان فیلم مستند روایتی مادران شهید گیلانی به همت اداره کل حفظ‌ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس گیلان تهیه و ساخته شده است که در هفته دفاع مقدس امسال رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه این فیلم‌ها نخستین تجربه بهرام شعبانی فیلمساز جوان دفاع مقدس است، افزود: ساخت این مستندهای روایتی از پاییز 94 در روستاهای لسکوکلایه، دهکاء و اسپیلی در شهرستان‌های آستانه اشرفیه و سیاهکل آغاز شد و بهار امسال به پایان رسید.

مدیر انتشارات حفظ آثار دفاع مقدس گیلان به اسامی فیلم‌های مستند مادران شهدای گیلانی اشاره کرد و گفت: "چشم انتظار" مستند مادر شهید ایرج شمسی، "حکایت شیرین" مستند مادر شهید کمال اصغری، "گوهر یکدانه" مستند مادر شهید نقی کوچک نیا و "پیک صبح" مستند مادر شهید ارسلان فیضیان از جمله این فیلم‌های مستند روایتی است.

محمدپور افزود: "میوه بهشتی" مستند مادر شهید حسین احمدی، "رنج خاطر" مستند مادر شهید رمضان شاقلانی، "شمع آفتاب" مستند مادر شهید سیاوش شاقلانی و "دل خون" مستند مادر شهید نادر سعیدی از دیگر عناوین فیلم‌های ساخته شده با موضوع مستند مادران شهید گیلانی است.

وی با اشاره به اینکه دیالوگ‌ها با گویش محلی و فیلم‌ها با زیرنویس فارسی ارائه شده است، خاطرنشان کرد: فیلم "حکایت شیرین" به کارگردانی بهرام شعبانی به بخش حرفه ‌ای مسابقه جلوه‌‌گاه نور چهاردهمین جشنواره بین‌‌المللی فیلم مقاومت که همزمان با هفته دفاع مقدس در تهران برگزار می‌شود، راه یافته است.

انتهای پیام/

  • حماسه نگار ...

معاون اداره کل ارشاد اسلامی گیلان:
خانواده خبرنگاران شهید گیلانی تجلیل می‌شوند

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان گفت: خانواده سه شهید خبرنگار گیلانی دوران دفاع مقدس به مناسبت روز خبرنگار در رشت تجلیل می‌شوند.

حسین ابراهیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، اظهار داشت: به منظور پاسداشت یاد و ایثار خبرنگاران شهید، روز یکشنبه 17 مرداد ماه در مراسم روز خبرنگار از خانواده سه شهید خبرنگار گیلانی تجلیل و قدردانی می‌شود.

وی با گرامیداشت یاد شهیدان عرصه خبر و اطلاع رسانی به ویژه شهید محمود صارمی افزود: یاد و نام شهیدان سیدمحمدرضا ثابت قدم، سیدمحمد اسحاقی و ابوالقاسم اخوان از خبرنگاران گیلانی سال‌های دفاع مقدس در مراسم روز خبرنگار امسال با حضور خانواده‌های این شهدای گرانقدر گرامی داشته می‌شود.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان خاطرنشان کرد: این مراسم ساعت 10 صبح یکشنبه 17 مردادماه در مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شهیدان سیدمحمدرضا ثابت قدم، سیدمحمد اسحاقی و ابوالقاسم اخوان سه خبرنگار گیلانی 20، 24 و 25 ساله عرصه جهاد و شهادت بودند که با ثبت رشادت‌های رزمندگان اسلام در جبهه حق علیه باطل، خون نگاران سال‌های دفاع مقدس شدند.

شهید سیدمحمدرضا ثابت قدم متولد 7 اردیبهشت 1340 در رشت، خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی بود که در تاریخ 3 مرداد ماه 1360 مصادف با 21 ماه مبارک رمضان در خیابان شهید عطاآفرین رشت به دست منافقین کوردل به شهادت رسید و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد.

شهید سیدمحمد اسحاقی متولد 3 شهریور 1341 در روستای چهارده آستانه اشرفیه، دانشجوی رشته تاریخ دانشگاه شهید بهشتی تهران، راوی دفاع مقدس و خبرنگار روزنامه‌های اطلاعات و کیهان بود که 29 دی ماه 1365 در عملیات کربلای 5 در منطقه شلمچه به فیض شهادت رسید و پیکر مطهرش در جوار همرزمانش در گلزار شهدای رشت آرام گرفت.

شهید ابوالقاسم اخوان بازارده متولد 15 خرداد 1335 در لنگرود، دانشجوی رشته تاریخ دانشسرای عالی زاهدان و خبرنگار صدا و سیما بود که در تاریخ 7 مهر ماه 1360 بر اثر سقوط هواپیمای سی 130 در منطقه کهریزک تهران به درجه رفیع شهادت رسید و در گلزار شهدای لنگرود خاکسپاری شد.

انتهای پیام/

  • حماسه نگار ...

در گفت‌و‌گو با تسنیم مطرح شد
لزوم برگزاری آئین‌های معنوی در حرم شهدای گمنام گیلان +تصاویر

مسئول امور یادمان‌ها و حرم شهدای گمنام گیلان گفت: حرم شهدای گمنام محل مناسبی برای برگزاری مراسم و آئین‌های معنوی مختلف هفتگی، ماهانه و سالانه است.

ابراهیم پورخوش سعادت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: 13 سال پیش پیکرهای مطهر و معطر 8 شهید گمنام دوران دفاع مقدس 11 مرداد ماه 1382 پس از تشییع بر دستان مردم شهیدپرور گیلان در مصلای رشت خاکسپاری شدند.

وی با اشاره به مشخصات شهدای گمنام مصلی رشت گفت: سه شهید از این شهدای بزرگوار، 19 سال داشتند که در عملیات‌های محرم، خیبر و کربلای 5 به شهادت رسیدند و پیکرهای پاکشان در مناطق عملیاتی شرهانی، جزیره مجنون و شلمچه تفحص شدند.

مسئول امور یادمان‌ها و حرم شهدای گمنام استان گیلان تصریح کرد: دو شهید 20 ساله‌ای که در این مکان آرمیده‌اند در عملیات‌های نصر 4 و محرم در مناطق عملیاتی ماووت و زبیدات به فیض شهادت رسیدند.

وی افزود: سه شهید گرانقدر دیگر حرم شهدای گمنام مصلای رشت، 22، 25 و 28 ساله بودند که در عملیات‌های خیبر و محرم آسمانی شدند و پیکرهای این شهدای گمنام در مناطق عملیاتی جزیره مجنون، شرهانی و طلائیه تفحص شدند.

پورخوش سعادت  با گرامیداشت یاد تمام شهیدان اسلام به‌ویژه لاله‌های گمنام سال‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: حرم مطهر شهدای گمنام، محل رجوع آحاد مردم است و این مکان‌ها باید به‌صورت شبانه‌روزی آماده حضور زائران و دلدادگان شهدای والامقام باشند.

وی با بیان اینکه برگزاری مراسم سالگرد تدفین شهدای گمنام در معرفی حرم این شهدا و زنده نگه‌داشتن یاد آنها مؤثر است، افزود: حرم شهدای گمنام محل مناسبی برای برگزاری مراسم و آئین‌های معنوی مختلف هفتگی، ماهانه و سالانه است.

مسئول امور یادمان‌ها و حرم شهدای گمنام استان گیلان تأکید کرد: حضور و مراجعه آسان و مداوم مردم برای قدردانی از ایثارگری‌های شهدا، خلق لحظات شاد و معنوی و زیارت و دعا از آداب مرسوم این مکان‌های مقدس است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، 108 شهید گمنام سال‌های دفاع مقدس از سال 80 تاکنون در 38 نقطه از استان گیلان تدفین شده‌اند.


انتهای پیام/

  • حماسه نگار ...

المان شهید گیلانی مدافع حرم در رشت نصب شد+تصویر


شهردار منطقه ۴ رشت گفت: المان شهید مدافع حرم مزیّن به نام و تصویر شهید گیلانی مدافع حرم، محمدحسین عطری در رشت نصب شد.

علی مقصودی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، اظهار داشت: المان شهید محمدحسین عطری، دومین شهید مدافع حرم استان گیلان در ابتدای شهرک حمیدیان رشت محل سکونت خانواده این شهید بزرگوار ساخته و نصب شد.

وی با بیان اینکه این المان توسط دکترحسنی، استاد دانشگاه طراحی و تقدیم روح پاک شهید مدافع حرم شده است، گفت: در طراحی و ساخت این المان از گل‌های هشت‌پر و ساختمان سه بام حرم حضرت زینب کبری (س) الگوبرداری و از مفاهیم علوم عرفانی برای نمایش عروج ملکوتی شهیدان راه حق بهره‌گیری شده است.

شهردار منطقه 4 رشت با اشاره به اینکه ساخت المان شهید مدافع حرم گیلان 25 روز طول کشیده است خاطرنشان کرد: المان شهید محمدحسین عطری توسط خانواده این شهید گیلانی مدافع حرم و با حضور مردم و مسئولان پنجشنبه 7 مردادماه در آستانه سالروز تولد شهید عطری رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پاسدار شهید محمدحسین عطری متولد 8 مرداد 1355 دومین شهید مدافع حرم استان گیلان است که 14خرداد 1392 در سوریه در دفاع از حرم حضرت زینب (س) به فیض شهادت رسید و پیکر مطهرش در سلیمانداراب رشت در جوار مزار روحانی شهید میرزا کوچک‌خان به خاک سپرده شد.

از شهید عطری دو فرزند به نام‌های زهرا و محمدمهدی به یادگار مانده است.



انتهای پیام/

  • حماسه نگار ...

معاون بنیاد شهید رشت:
مراسم سومین روز درگذشت مادر شهید خدادادی در رشت برگزار می‌شود
شناسه خبر: 1140707 سرویس: استانها
 ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
شهید خدادادی
معاون بنیاد شهید و امور ایثارگران رشت گفت: مراسم بزرگداشت سومین روز درگذشت مادر سردار بسیجی شهید احمد خدادادی امروز در رشت برگزار می‌شود.

داوود فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: مراسم سومین روز درگذشت حاجیه رقیه فرجودی پرشکوه، مادر شهید احمد خدادادی از شهیدان سرافراز گیلانی دوران دفاع مقدس ساعت 17 امروز سه‌شنبه 5 مرداد ماه در مسجد امیرالمؤمنین(ع) واقع در بلوار لاکان رشت برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این مراسم از ساعت 17 تا 19 امروز با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمد مدنی و مداحی اسماعیل عموزاده برگزار‌می‌شودف افزود: حاجیه رقیه فرجودی پرشکوه، مادر شهید احمد خدادادی شب یکشنبه سوم مرداد ماه در سن 77 سالگی دارفانی را وداع گفت و پیکرش در تازه آباد رشت به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار بسیجی شهید احمد خدادادی 5 بهمن ماه 1365 در عملیات کربلای 5 در منطقه عمومی شلمچه به فیض شهادت رسید.

حسینیه شهید خدادادی توسط مادر بزرگوار این شهید از سال 1371 تاکنون دائر است و در این مدت محلی برای گردهمایی عاشقان اهل بیت(ع) و شهیدان اسلام بود.

انتهای پیام/

  • حماسه نگار ...

مسئول امور حرم شهدای گمنام گیلان:
استان گیلان میزبان ۹ کبوتر خونین بال آسمان شهادت است

مسئول امور یادمان‌ها و حرم شهدای گمنام استان گیلان گفت: ۷ شهید گمنام سال‌های دفاع مقدس و ۲ شهید گیلانی شناسایی شده نهم مرداد ماه همزمان با سالروز شهادت حضرت امام صادق (ع) در گیلان تشییع و به خاک سپرده می‌شوند.

ابراهیم پورخوش سعادت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: پیکرهای پاک 7 شهید گمنام دوران دفاع مقدس و 2 شهید گیلانی شناسایی شده در 6 نقطه از استان گیلان صبح شنبه نهم مردادماه همزمان با سالروز شهادت ششمین پیشوای مسلمین جهان حضرت امام صادق (ع) تشییع و خاکسپاری می‌شوند.

وی با بیان اینکه مراسم تشییع پیکرهای مطهر این شهدای دوران دفاع مقدس ساعت 10 صبح روز شنبه 9 مردادماه برگزار می‌شود افزود: یک شهید گمنام در پادگان شهید نامجوی نیروی دریایی ارتش در حسن رود انزلی، 2 شهید گمنام در پارک شهر خشکبیجار، 2 شهید گمنام در پارک شهر پره سر رضوانشهر و 2 شهید گمنام نیز در پارک شهر گوراب زرمیخ صومعه سرا به تدفین می‌شوند.

پور خوش سعادت گفت: همچنین پیکرهای پاک 2 شهید گیلانی دوران دفاع مقدس، شهیدان ایرج فلاح ابراهیم‌پور از آستانه اشرفیه و شهید حمیدرضا رحیمیان از رودسر در معراج شهدا شناسایی شدند و در ایام شهادت رئیس مذهب تشیع حضرت امام صادق (ع) در زادگاهشان تشییع و به خاک سپرده می‌شوند.

مسئول امور حرم شهدای گمنام گیلان با اشاره به مشخصات شهدای گرانقدر گمنام خاطرنشان کرد: شهید گمنام نیروی دریایی حسن رود در عملیات رمضان سال 1361 در منطقه شرق بصره در 23 سالگی به شهادت رسید.

پورخوش سعادت خاطرنشان کرد: دو شهیدی که در پارک شهر خشکبیجار خاکسپاری می‌‌‌شوند 19 و 40 ساله بودند و در عملیات‌ رمضان در منطقه شرق بصره در سال 1361 و در منطقه "ام الرصاص" عملیات ایذایی والفجر 8 در سال 1364 به شهادت رسیدند.

وی سن شهدای گمنام پارک شهر پره سر رضوانشهر را 19 و 18 ساله اعلام کرد و افزود: این شهدای بزرگوار در سال‌ های 64 و 61 در عملیات ایذایی والفجر 8 در جزیره "ام الرصاص" و در عملیات محرم در منطقه شرهانی شهید شدند.

مسئول امور حرم شهدای گمنام گیلان به مشخصات 2 شهید گمنام در پارک شهر گوراب زرمیخ شهرستان صومعه سرا اشاره کرد و گفت: یکی از این دو شهید 20 ساله است و در سال 62 در عملیات خیبر در جزیره مجنون به فیض شهادت رسید و شهید دیگر در 25 سالگی در جزیره ام الرصاص در جریان عملیات ایذایی والفجر 8 در سال 64 آسمانی شد.

انتهای پیام/

  • حماسه نگار ...

معاون حوزه هنری گیلان در گفت‌وگو با تسنیم:
۳ عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس در گیلان منتشر می‌شود

معاون فرهنگی هنری حوزه هنری گیلان گفت: سه عنوان کتاب با موضوع ادبیات پایداری و دفاع مقدس از سوی حوزه هنری این استان منتشر می‌شود.

محمد پرحلم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، اظهار داشت: سه عنوان کتاب به نام‌های رقص روی یک پا، pw و کتیبه‌ای بر آسمان با موضوع دفاع مقدس توسط انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه این کتاب‌ها به‌ قلم نویسندگان گیلانی و به همت واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری گیلان نگارش و آماده انتشار شده است افزود: "رقص روی یک پا" خاطرات کودکی، جنگ، اسارت، آزادی و بازگشت به وطن اسماعیل یکتایی لنگرودی از رزمندگان گیلانی دوران دفاع مقدس است که توسط مصطفی مصیب‌زاده گردآوری و در 500 صفحه نوشته شده است.

معاون حوزه هنری گیلان افزود: " pw" کتاب خاطرات آزاده گیلانی، شمس الله شمسینی است که شهاب احمدپور در 300 صفحه داستان‌‌های تلخ و شیرین دوران اسارت این رزمنده گیلانی سال‌های دفاع مقدس را به رشته تحریر درآورده است.

پرحلم با اشاره به سومین کتاب آماده انتشار با موضوع دفاع مقدس در حوزه هنری گیلان گفت: خاطرات آزاده خلبان شهید اکبر صیاد بورانی، جانباز 50 درصد جنگ تحمیلی اهل شهرستان انزلی در 700 صفحه با عنوان "کتیبه ای بر آسمان"  توسط میرعمادالدین فیاضی مصاحبه و نگارش شده است.

وی بر اهمیت جمع‌آوری و انتشار تاریخ شفاهی دفاع مقدس گیلان تاکید و خاطرنشان کرد: از سال 1390 تاکنون 28 کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس توسط حوزه هنری گیلان تهیه و منتشر شده است و در حال حاضر سه کتاب با موضوع دفاع مقدس آماده انتشار و 6 اثر در حال مصاحبه و نگارش است.

انتهای پیام/

  • حماسه نگار ...