حماسه نگار

دفاع همچنان باقی است

حماسه نگار

دفاع همچنان باقی است

طبقه بندی موضوعی

پروژه کتابخانه مرکزی رشت ۱۴ سال طول کشیده است

سه شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۰۹:۴۳ ب.ظ

سرپرست کتابخانه‌های عمومی گیلان:
پروژه کتابخانه مرکزی رشت ۱۴ سال طول کشیده است

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی گیلان گفت: اتمام پروژه کتابخانه مرکزی رشت پس از ۱۴ سال از مطالبات مردم گیلان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، زهرا بدن آرا صبح امروز در نشستی خبری در رشت در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: پروژه کتابخانه مرکزی رشت اهمیت ویژه‌ای در سرانه فضای کتابخانه‌ای استان دارد و ساخت آن پس از گذشت 14 سال از مطالبات مردم گیلان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سرانه فضای مطلوب در گیلان وجود ندارد، افزود: بر اساس سند چشم انداز 1404 به ازای هر 100 نفر باید فضای کتابخانه‌های عمومی 8 متر مربع باشد در حالی‌ که سرانه فضای استان گیلان 1.21 مترمربع است.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی گیلان ساخت و تکمیل کتابخانه مرکزی رشت را در کاهش این فاصله موثر دانست و تصریح کرد: با اتمام این کتابخانه 7 هزار و 600 مترمربع زیربنا به این سرانه فضا افزوده می‌شود.

بدن آرا با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی رشت گنجایش 300 هزار نسخه کتاب را دارد، خاطرنشان کرد: این کتابخانه 2 سالن قرائتخانه دارد که به‌طور همزمان 400 نفر را پذیرش و به 25 هزار عضو خدمات رسانی می‌کند.

وی به تصویب 50 میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه در سفر هیئت دولت به گیلان اشاره و اظهار امیدواری کرد با تخصیص این اعتبار پروژه کتابخانه مرکزی رشت روند رشد قابل توجهی داشته باشد.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان درصد شاخص‌کتابخانه‌های عمومی استان را رو به رشد اعلام کرد و گفت: کتابخانه‌های عمومی گیلان در شاخص فضا نسبت به سال قبل 16 درصد در بحث امانت 3 درصد و در شاخص عضویت 20 درصد رشد داشته است.

بدن آرا ترویج و گسترش کتاب و کتابخوانی را عامل ماندگاری فرهنگ ملل و انتقال میراث فرهنگی و دستاوردهای فرهیختگان جامعه به نسل‌های بعدی دانست و بیان کرد: مردم هرچه با مطالعه کتاب مأنوس‌تر باشند، فرهنگ ماندگارتری باقی می‌گذارند.

وی دلیل کتاب نخواندن بخشی از جامعه را آشنا نبودن با قدرت معجزه گر کتاب و لذت خواندن برشمرد و افزود: بر اساس اصل تبلیغ و ترویج "تجربه مثبت خواندن و تأکید بر لذت خواندن" تلاش می‌کنیم کتاب به‌عنوان یک کالای فرهنگی در سبد کالای خانوارها جای بگیرد.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی گیلان به فعالیت‌های انجام گرفته برای شاداب سازی کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: توجه به سلیقه و عقاید مخاطب در بحث تأمین منابع مطالعاتی، تبدیل کتابخانه‌ها به پاتوق‌های کتابخوانی، ایجاد جمع‌های دورهمی برای کتابخوانی، برگزاری نشست‌های کتابخوانی و نقد ادبی از جمله این موارد است.

بدن آرا با بیان اینکه فضا و فیزیک کتابخانه می‌تواند در جذب مخاطب تأثیر زیادی داشته باشد، افزود: مناسب سازی فضا، چیدمان کتابخانه و مجهز کردن سالن‌های مطالعه به امکانات و تجهیزات سمعی و بصری جدید و مناسب روز و استفاده از فضای مجازی به شکل مثبت از راهکارهای ایجاد انگیزه و جلب مخاطب است.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی برای کتاب و کتابخوانی نه تنها تهدید نیست بلکه فرصت مناسبی است، افزود: معرفی خدمات کتابخانه‌ای به اعضا در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغ گسترده و فراگیر کتاب، راه‌اندازی پویش‌های کتابخوان مجازی با هدف معرفی کتاب‌های خوانده شده و مورد علاقه خود به دیگران از جمله فعالیت‌های مفید در فضای مجازی بوده است.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان گفت: کتابخانه‌های عمومی گیلان در حال حاضر حدود 49 هزار و 700 نفر عضو و حدود یک میلیون و 680 نسخه کتاب دارند.

بدن آرا با بیان اینکه هم اکنون 101 کتابخانه در استان گیلان فعال است، خاطرنشان کرد: این کتابخانه‌ها شامل 57 کتابخانه شهری، 24 کتابخانه روستایی، 18 کتابخانه مشارکتی، یک کتابخانه مستقل و یک کتابخانه سیار است.

انتهای پیام/

  • حماسه نگار ...

خبر غیر مرتبط

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی